Mercatu: praktische steun en een warm welkom
Restaurant en coffeebar Mercatu in Reeuwijk was start- en eindpunt van de Stop de Prop-loop 2024. Het restaurant in het Groene Hart zette de deuren wijdopen voor de verwachte 250 deelnemers. Het werden er ruim 300. Dayenne en Roos van Mercatu vertellen hoe die dag verliep en waarom ze de Trombosestichting op deze manier steunen.
‘Mercatu Reeuwijk krijgt, net als de vijftien andere horecabedrijven binnen Axivate Horeca Group, elk jaar de mogelijkheid om een goed doel te steunen’, zegt Dayenne, accountmanager bij Axivate. Restaurant Mercatu koos voor de Trombosestichting. Bedrijfsleider Roos: ‘Hun doel spreekt ons team heel erg aan. Best wel schrikken hoe vaak trombose voorkomt en hoe ernstig de gevolgen kunnen zijn.
Daarbij vinden we het indrukwekkend dat de Trombosestichting zulk goed werk doet, terwijl ze niet megagroot zijn. Mercatu ligt op een prachtige locayie en we wilden graag bijdragen. Voor de Stop de Prop-loop-sponsorloop boden we daarom gratis ruimte aan en een welkom voor de deelnemers.’
De sponsorloop trok meer mensen dan verwacht, hoe was dat?
‘Op grote groepen zijn wij gelukkig goed ingespeeld. Alle deelnemers werden hier welkom geheten voor de start. Na de finish kon iedereen bijkomen met een lekker kopje koffie, een drankje van het huis of een ambachtelijk schepijsje uit onze Italiaanse ijssalon. Mercatu bestaat uit een coffee-/winebar aan de voorkant en een restaurant aan het water aan de achterkant.
Daardoor was er genoeg ruimte om zowel lopers als reguliere gasten te verwelkomen. En natuurlijk om iedereen vanuit onze open keuken met pizzaoven te voorzien van de lekkerste gerechten!’
Iedereen was blij met jullie inzet, dit jaar dus weer?
Roos: ‘Jazeker, we voelen echt een connectie met het goede doel, het team van de Trombosestichting en de deelnemers. En dat geldt ook voor onze medewerkers. Die vonden het supermooi, iedereen wilde werken die dag! We hebben er intern ook over gesproken met elkaar, dat trombose ver van je bed lijkt, maar eigenlijk bij heel veel mensen speelt. En hoe belangrijk bewegen is voor je gezondheid. Dit jaar is de sponsorloop op 27 september, we rekenen dan op 500 tot 750 deelnemers. Hoe meer, hoe beter!’
De Stop de Prop-loop wordt een nog groter succes in 2025?
Dayenne: ‘Daar ga ik absoluut van uit. Wij gaan tot eind september extra zichtbaarheid geven aan deze editie. Op social media, op de website en bij onze gasten. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken om nog meer aandacht voor de Trombosestichting te realiseren. We hopen ook andere bedrijven te inspireren om een goed doel te steunen. Het maakt niet uit hoe, als je er maar voor gaat!’